Tuesday, November 14, 2017

Episod 99 : Liku-liku Final Year


It's being a month after my last episode in here. Perk of being a final year student is real. Yes ! Busy amat seyh. Gue ini lagi pada capek. Ini merupakan kali pertama aku biarkan satu bulan tanpa sebarang episod. Which is never happen as far yang aku ingat. Kali ini aku kembali bersiaran. 2 November 2017. Secara tidak langsung 2017 bakal melabuhkan tirainya. Aku pun dah final year sekarang. Secara jujurnya aku cakap final year aku is not easy as what I imagine. It's tough. Or maybe not to certain people but for yeah sedikit sukar. Atau mungkin aku yang over. Mungkin. Disebabkan blog ni mengenai kisah hidup aku maka sememangnya kalian akan disajikan dengan kisah hidup aku saja la.

Final Year Project Projects
Sudah menjadi adat buat semua mahasiswa-mahasiswi tahun akhir untuk menghadapi projek tahun akhir *dibaca sebagai malapetaka*. For sure aku pun turut menerima azab tersebut. Course aku memerlukan 3 FYP untuk aku bergraduasi. Aku perlu menyiapkan satu tesis yang dah mula sejak semester 6. Which is part 1. Now currently aku buat part 2. Dua lagi merupakan projek FYP berkumpulan. Melibatkan produksi berkumpulan. Aku sedang stress dengan tesis. Seriously writing a tesis is not my forte. It’s killing me. Untuk part 1 aku hanya dapat C+ sahaja. Which is aku rasa thank god at least tak failed. Betapa aku tak sukanya tesis itu sampai aku rasa dapat C+ pun aku dah bersyukur. Dalam part 2 aku masih lagi dalam proses. Progress ? It’s like damn aku benci kau. Tesis is not my forte. Selain tesis untuk individu, aku jugak ada FYP berkumpulan. Projek yang kitorang perlu hasilkan ialah satu short video yang berdurasi 10 minit. So far so good. Harap semua bakal berjalan lancar hendaknya.

Kuliah
Since aku dah pun final year, secara tidak langsung jumlah kuliah aku dalam semester ni pun adalah sangat minimum. Subjek yang aku ambil sebanyak empat subjek. Tapi tutorial aku cuma ada satu. Kuliah hanya pada hari Isnin, Khamis dan Jumaat. Selasa dan Rabu free. Actually tak free sangat. Sebab kadang tu ada group discussion untuk project.

Haqimie
Qimie. Genap setahun aku kenal dia. From a stranger in Grindr to adik angkat aku. Hubungan aku dan dia ? Well masih sama. Aku sayang dia dan dia sayang aku. Walaupun some of my friend cakap aku ni hanyalah tempat untuk dia singgah bila dia susah. Faizul ? Well it’s over. Selepas Qimie dan Faizul duduk sebilik banyak hal berlaku. Krisis here and there. End up diorang bergaduh besar. Itu yang Qimie bagitahu aku. Quite tense jugak pergaduhan tu. Sampai ada sesi jerkah menjerkah. Kalah laki bini berperang. Sudahnya selepas cuti midsem, ketika Qimie kembali ke bilik, semua barang Faizul dah tak ada. Kosong. At first Qimie ingatkan gimik semata-mata. Rupanya Faizul memang buat permohonan tukar ke bilik lain. Dia dah nekad untuk blah. Secara tidak langsung menjadi penanda aras bahawa hubungan cinta mereka berdua runtuh jua akhirnya. Bye Faizul. Selepas seminggu, roommate baru Qimie pindah masuk. Budak straight. Well at least Qimie tak tinggal sendirian sepanjang masa. However, since Qimie dah kembali single aka nada kemungkinan dia akan bertemu someone else lepas ni. Then the cycle will be repeated. HAHAHA. Aku hanya nak jaga Qimie dalam semester ni je lagi. Semester depan aku dah intern. Which mean jauh dari kampus. Again, life yang penuh plot twist ni tak boleh rancang. Aku kena hadapi jugak.

Menggemuk
Seriously it’s real ! Aku gain weight jugakla. Secara tak langsung aku keihatan berisi dalam semester ni. Even some people said I look just nice but yeah aku nak body masa first year dulu. Facing this final year is so damn stressful dan aku jadi malas nak exercise. Yeah salah sendiri. Makan pun tak berapa nak clean. Memang mendapat la. Last check berat aku dah capai 78kg. WTF ! Selalunya bermain di lingkungan 74-75kg sahaja. Tapi bila tengok balik coursemates lain. Tak dapat dinafikan ramai yang turut naik berat badan masing-masing. AHHAHAHAHA. But still aku kena pastikan berat ini turun dengan jayanya. Even aku join marathon here and there but still struggle nak lost weight. Doakan aku gais !

Selamat tinggal str8 crush
Setiap pertemuan pasti akan ada perpisahan, disebabkan batch aku ada yang pengajian diorang hanya selama 3 tahun maka tahun ni diorang dah grad dan bakal meneruskan kerjaya masing-masing. Semestinya straight crush aku turut sama pergi meninggalka bumi university aku ni.  Well it’s quite sad actually. Bila no more jantan-jantan yang sedap dipandang lalu di block kau. It just like kau missing something. Well some memang aku follow di Instagram walaupun they not even know that I’m exist. But at least aku boleh la tengok update diorang. Cumanya agak terkilan sebab aku tak pergi bergambar dengan diorang pun masa hari diorang konvo. Tak rasa nak pergi. Then bila dah berlalu hari tu baru aku nyesal pulak. Haihhh. To all my straight crush out there, selamat maju jaya. Moga kita berjumpa lagi.

Jadi, itulah serba sedikit liku-liku final year aku. Less drama ? macam ya jugak. Tapia da je drama Cuma belum sempat nak bercerita. Apa-apa pun korang doakan aku berjaya habiskan perjalanan ijazah aku tanpa kena extend. Aku nak grad tahun depan. Doakan tau ! Thank u.

Hingga ketemu lagi dalam episode yang lain.

Adios~

p/s : Justice League dah nak keluar weyh ! I’m so gonna watch it !

1 comment:

  1. Hey awak..banyakkan berdoa supaya semuanya ok. Kita pun dah gemuk juga wak, kuat makan sebab stress je memanjang. Bila dah gemuk ni tambahlah lagi stress..take care.

    ReplyDelete